EA och tärningen

I och med att Digital Illusions rönte stora framgångar med generellt sett höga betyg i och med Battlefield spelen så väckte dom snart speljätten Electronic Arts (EA) intresse. Redan år 2004 så offentliggjorde EA sitt intresse och intentioner att köpa upp Digital Illusions och deras aktieposter för priset utav 61 kronor per aktie, något som styrelsen inom Digital Illusions uppmanade sina aktieägare att acceptera och sälja till EA. 2006 så var uppköpet färdigt och EA hade nu investerat 175.5 miljoner för att köpa upp Digital Illusions. Snart så byttes namnet ut mot EA Digital Illusions CE, vilket numera förkortas till just DICE.

Att EA var som mest intresserade utav Battlefield serien är något som märkts väl då DICE i princip jobbar exklusivt med sin krigsspelsserie och pumpar ut en ny del ungefär vartannat år, samtidigt som spinoffer och sidospel dyker upp med jämna mellanrum. Spelserien har blivit så populär och stor att man även börjat göra licensspel i samma andra, så som Star Wars: Battlefront som kom ut 2015 ungefär samtidigt som Disneys nya trilogi tog sin början med The Force Awakens. Dock så saknade just Star Wars: Battlefront ett kampanjläge för spelare som ville uppleva det i singleplayer och fokuserade helt på multiplayer banor och spellägen.

En utav anledningarna till att Battlefield spelen har fått så bra betyg är hur sömnlöst spelbarheten faktiskt fungerar, något som till mångt om mycket beror på DICE alldeles egna spelmotor Frostbite. Just nu så är man uppe i Frostbite 3, och innehåller ett system kallat för Levolution, vilket gör det möjligt att simulera väldigt detaljerad förstörelse i olika miljöer på kartorna i realtid. Detta förhöjer även verklighets känslan och detaljnivån i spelet, något som EA även dom har uppmärksammat och även tillåtit andra studios i deras stall att ta del utav Frostbite licenser. Ett sådant spel är Army of Two: The Devil’s Cartel (2013) utav Visceral Games, ett tredjepersons krigsspel. Men det är inte bara skjutarspel med knallande puffror som kunnat använda sig utav Frostbites potential inom EA:s stall, Black Box släppte den 18:e delen i Need for Speed – serien, Need for Speed: The Run, vintern 2011 och använde sig utav Frostbite 2 och var den allra första icke-skjutaren som använde sig utav spelmotorn. Även om NFS: The Run fick blandad kritik så var dom flesta enade om att själva spelmekaniken fungerade bra och racingen flöt på härligt samtidigt som det var estetiska val och bristen på utfyllnad som drog ner på betyg.

Även om vi krigspittar är väldigt nöjda med att DICE och EA fokuserar på just Battlefield spelen så finns det ändå mången fundering över vilken riktning företaget kunde tagit om dom inte blivit uppköpta. Innan Battlefield 1942 så hade dom en mycket mer varierad spelflora och gjorde väldigt kompetenta och omtyckta racingspel. Men på senare år så har deras experimenterande förhållit sig till just inom Battlefield serien och deras kamp för att hålla varje del intressant och konkurrenskraftig nog för att kunna klara sig på den stentuffa spelmarknaden som vi har idag.