Moddar – Modifiering av spel

När spelföretag väl går vidare från olika spel eller delar i spelserier och börjar fokusera på något nytt så försvinner även tillslut supporten för gamla spel. Servar läggs ner, uppdateringar och buggfixar slutar programmeras och många spel försvinner helt enkelt under tidens tand. Men det gäller inte alla spel, en del riktigt populära titlar räddas och hålls vid liv tack vare fans som själva investerar tid i att sköta underhåll och servrar för att fortsätta kunna spela sina favoritspel och en del går ännu längre genom att själva sätta sig ned och börja programmera och skapa egna expansioner baserade på originalspelets innehåll. Idag så är det ett så vanligt fenomen att många spelföretag uppmuntrar spelare att själva skapa material och publicera via olika kanaler. The Elder Scrolls: Oblivion och Skyrim har länge levt på spelarskapade material, Fallout 4 har ett öppet vis för fans att skapa egna historier och även gamla rävar så som BF2 lever fortfarande idag vidare på internet tack vare modifikationer. En del mynnar till och med ut i helt nya spelserier!

Ett ypperligt exempel är Project Reality: BF2, ett modifikationsprojekt vars mål är att skapa en så realistisk krigsskildring som möjligt inom en spelmiljö med fokus på lagarbete och koordination. Den första modden inom Project Reality kom till BF2 redan 2005 och har sedan dess uppdaterats regelbundet och 2015 så blev det även ett eget spel som går att ladda ner utan att först äga BF2. Det finns 5 stycken olika spellägen i Project Reality, varav 2 stycken är vidareutbyggnader på BF2’s klassiska Conquest mode och fokuserar mestadels på att fånga och hålla olika positioner under olika förutsättningar. Sedan så finns det ett läge kallat Insurgency mode, som skall simulera asymmetrisk krigsföring där ett lag söker efter och förstör vapensamlingar medan ett annat lag försöker försvara dessa. Sedan finns det ett läge där man spelar med tunga fordon i Vehicle Warfare och bygger vidare på mekaniker som redan fanns med i ursprungliga BF2, men nu mera fokuserat. Kraftiga restriktioner har även satts in på infaterienheter i detta läge. Sist men inte minst så har vi Command and Control mode, som går ut på att det inte längre finns några kontrollpunkter att ta över utan spelarna får själva hitta platser som är lämpliga att använda som fort eller skydd och försöka försvara och bygga upp skydd runt dessa likt hur riktiga soldater måste kunna finna bra platser att skydda sig i medan i fält. På detta så går alla lägen att köra i co-op eller med/emot botar (AI-styrda enheter).

Project Reality: BF2 har fått väldigt bra kritik inom spelvärlden och både IGN samt GameSpy, två stora spelsidor, har gett modden fördelaktiga recensioner och IGN menade på att alla BF2 spelare borde ladda ner och prova Project Reality. Förutom mängden kartor, fordon och vapen som tillkommer med modden och den grafiska uppgraderingen så är det just den nya realismen som många har fastnat för och anser att det är det bästa. En del har till och med undrat hur det kommer sig att fans själva är bättre på att modifiera realism i krigsspel än vad spelföretagen själva är?